Referenties

HomeReferenties

“Een van de beste beslissingen in het schrijfproces van ESCHER WORDEN is geweest om aan Jan te vragen het manuscript te lezen. Zijn commentaar is vruchtbaar geweest. Door Jans inzichten heb ik geleerd om betere dialogen te schrijven; zuiniger, spannender, meer ‘in the scene’. Bovendien heeft Jan een scherp gevoel voor dosering; waar geef ik te weinig informatie, waar teveel, waar gaat het kabbelen, waar kan een spannende scene nog spannender worden gemaakt? Misschien wel belangrijkste effect van de samenwerking is dat ik door Jans enthousiasme en vakmanschap niet alleen grote zin kreeg om verder te werken aan het manuscript, maar ook het vertrouwen dat het een bijzonder boek ging worden.” (Joris Escher, Escher worden, Atlas Contact 2023)

 

 

“Jan is een empathisch meelezer die vanuit zijn praktijkervaring feilloos de vinger legt op wat er in je tekst nog beter kan.” (Chris Ceustermans, Schrijven in de Grauwzone, Uitgeverij Vrijdag, 2020 (genomineerd voor de Nederlandse biografieprijs). 

 

 

“Jan is niet alleen een vriendelijke en opbouwende redacteur, die alle tijd neemt om met grote precisie en met kennis van zaken, je tekst of manuscript onder handen te nemen. Hij kruipt ook echt in het verhaal en is de enige andere die zo meeleeft met je personages (verontwaardigd is als ze onaardig doen of prijzend als hij ze verstandig vindt). Een beetje zoals  alleen je mede opvoeder net zo diep geïnteresseerd is in het wel en wee van je kinderen. Zo geïnteresseerd is Jan tijdens zijn manuscript begeleiding, in je verhaal en in wat de mensen in je verhaal beweegt. Een echte aanrader voor iedere (aspirant) schrijver die het schrijfproces serieus neemt.” (Nelleke Posthumus Meyjes, Braziliaans Goud, 2016, Aspekt en Postuum, 2021, Aspekt.)

 

 

“Jan gaf doordachte maar scherpe feedback die hout sneed. Dankzij die feedback is mijn novelle September aan het meer nu genomineerd voor de Indy Awards 2022!” (Marieke van Willigen, narratief journalist en schrijver)

Verkrijgbaar via www.jurkenvanmaria.nl

 

 

“Woorden spelen een eigen spel. Het is bijzonder tijdens het schrijven de woorden voorbij het afzonderlijke woord te kunnen doorvoelen. Wat als dat bij de lezer niet gebeurt? Spannend. En dan toch je boek loslaten bij de uiteindelijke publicatie.
Dank je voor je niet-aflatende steun in dit proces, Jan. Daarmee lukte het mij deze weg volledig af te lopen.” (Jeanne Wevers, Spuit elf is uitgesproken, 2022)

 

“In juni 2022 verbleef ik 5 dagen in het heerlijke schrijfhuis van Jan en zat hij 5u tegenover me. Wat dat opleverde? Behalve verschrikkelijk veel zin om verder te schrijven, de ontdekking dat aanwezige schrijfvaardigheid door een scherp oog en stevig métier van iemand die over je schouder meekijkt je schrijfproject met enkele pertinente aanwijzingen erg kan omhoog tillen.” (Elisa Candela, Dagresten, Uitgeverij P, 2020)

 

“Jan leert mij dat het bij een goed verhaal niet alleen gaat om bondige dialogen, levendige personages en beeldende scènes. Het gaat erom dat ik mìjn verhaal vertel, dat ik moet schrijven waar het schuurt. En verder…” (Juul Alexander)

 

In eerste instantie gaf Jan mij het vertrouwen om te geloven in mijn eigen kunnen en door te gaan bij twijfel. Daarna leerde Jan mij steeds beter te zien waar het goud zit. Vaak zitten de goede dingen verstopt waardoor ze nog niet echt uit de verf komen, bovendien zijn goede dingen vaak onbewuste kwaliteiten. Jan maakte mij bewust bekwaam, of hielp mij in die richting. Bovenal is het heel fijn als er iemand (met kennis van zaken) is om mee te sparren, inhoudelijk en over het weerbarstige en onzekere schrijfproces. (Anke van Oostveen, winnares schrijfwedstrijd Bankjes zoeken dialogen 2022)

https://www.opendoek.be/het-bankje/eigenlijk-je-mond-moeten-houden?via=23563

 

 

“Wanneer is een roman een afgerond, lezenswaardig geheel? Met die vraag ging ik met mijn nieuwe boek in wording – werktitel Fantoomlichaam – te rade bij de succesvolle Zeeuws-Belgische schrijver Jan Vantoortelboom. Ik had op Facebook gezien dat hij manuscripten van kritisch commentaar kon voorzien en daar had ik behoefte aan. Schrijven is een eenzame onderneming en ik was op een punt aanbeland dat ik professionele, vreemde ogen wilde toelaten in mijn tekst. Ik vermoedde blinde vlekken waar een expert licht op kon doen schijnen. En dat is precies wat Vantoortelboom deed. De auteur van het bejubelde Meester Mitrailette beschikt over een rake, heldere blik. Voor mij was tevens een belangrijk pluspunt dat hij in Zeeuws-Vlaanderen woont waar een belangrijk deel van Fantoomlichaam, een coming of age-roman over drie Zeeuwse tieners tegen het decor van de jaren zeventig, speelt. Vantoortelbooms commentaar behelsde een uitgebreide, toegankelijke weging van pluspunten (zoals: ‘een sterke eigen stem’) en minpunten (zoals: ‘verhaallijn beter vasthouden’). Ik ging met zijn aanbevelingen aan de slag en heb het gevoel dat onder mijn handen een roman aan het ontstaan is die de toets van Vantoortelboom mogelijk – ik hou een slag om de arm – wél kan doorstaan.” (Hennie Harinck)

 

 

Jan is een fantastische redacteur en taalsmid, maar bovenal een inspirator. Ik durf zonder aarzeling te zeggen dat hij mijn schrijverschap nieuw leven heeft ingeblazen. (Koen Gubbels)

 

“Je eigen roman de wereld insturen is een van de spannendste dingen in het leven. Althans, wel in dat van mij. Ik vond het dan ook enorm spannend om mijn roman door Jan te laten lezen. Ik was zeer onder de indruk van zijn roman Meester Mitraillette, dus zijn mening  deed er voor mij toe. Zijn positieve feedback op mijn verhaal was bijzonder goed voor mijn zelfvertrouwen: ik heb een waardevolle roman geschreven! Een roman die bovendien nog net weer wat beter is geworden dankzij de zinvolle suggesties die Jan deed en die ik bijna allemaal over heb genomen.” (Martien Versteegh, Het huis aan de Singels, Uitgeverij Donkigotte, 2022)

 

 

“Als beginnend auteur is het verstandig om je tekst te laten beoordelen door een professionele schrijver. Het taalkundig redigeren staat hier los van. Soms word je ‘bedrijfsblind’ voor je eigen werk en dan is het goed dat een derde (een deel van) je manuscript beoordeelt, niet veroordeelt. Volg zijn advies op wanneer hij je aanraadt om bijvoorbeeld 10% van de tekst te ’schrappen. Even slikken, maar je verhaal wordt er beslist beter en sneller van. Wees niet bang voor kritiek, het is altijd opbouwend bedoeld.” (Ron Semeijn, Bespiegelingen, Uitgeverij Rofel.nl, 2022)

 

 

“Jan is een kritische tegenlezer, die diepgaande vragen stelt om tot de essentie van het verhaal te komen. Hij geeft eerlijk zijn mening, en helpt bij het nadenken over de juiste stijl van de tekst en mogelijke verbetermogelijkheden. Hierdoor haal je meer uit de ideeën en tekst waar je mee begonnen was.” (Simone Keunen)

image
https://www.schrijfvrijer.nl/wp-content/themes/hazel/
https://www.schrijfvrijer.nl/
#ffffff
style1
paged
Loading posts...
/home/schrijfvrijer/domains/schrijfvrijer.nl/public_html/
#
on
none
loading
#
Sort Gallery
on
yes
yes
off
on
off